02 March, 2010

Harga ikan nak naik.......


Berita hangat....harga ikan nak naik! Jika dilihat kebelakangan ini, banyak sangat harga hendak naik. Gaji macam tu je...tak naik tak turun.....takuk tu jugak. Apalah nak jadi dengan nasib pengguna-pengguna yang kurang berkemampuan sekarang ini? Ini kerana kebanyakkan ikan yang diimport merupakan sajian utama mereka seperti ikan kembung, selar, selayang, cencaru serta bawal gred rendah.....Alahai...."

Baru-baru ini, penggemar-penggemar ikan di Malaysia dikejutkan dengan berita hangat bahawa harga semua jenis ikan segar dijangka akan meningkat sehingga RM3 sekilogram jika pihak pengimport dan pemborong terus enggan membawa masuk ikan import.

Tinjauan dikalangan peniaga ikan di seluruh pelosok negara semalam mendapati ramai di kalangan mereka menjangka harga ikan akan naik disebabkan oleh bekalan ikan yang semakin berkurangan memandangkan bekalan ikan tempatan tidak mampu menampung permintaan semasa.

Nampaknya selepas ini, pengguna-pengguna terpaksalah makan makanan lain selain ikan sehinggalah pengimport dan pemborong bersetuju untuk membawa masuk ikan import.

Agaknya apa jalan penyelesaian yang dapat pihak kerajaan lakukan bagi memastikan perkara ini tidak akan berlanjutan sehingga menjejaskan kehidupan seharian?


No comments:

Post a Comment